היתרון בשילוב של מערכות פינוי עשן עם מערכות מתזים

מערכות משולבות להגנה ומלחמה בשריפות הופכות לאחרונה למגמה השלטת ברחבי העולם. מערכות אלו, אשר מתאימות בעיקר למבנים גדולים ומורכבים מבחינה ארכיטקטונית, משלבים מספר מערכות שונות על מנת להגיע לרמה מקסימלית של שמירה על חיי אדם ורכוש.

במערכות משולבות ניתן לשלב בין מספר מערכות, לדוגמא:

  1. מערכות גילוי עשן
  2. מערכות בידוד עשן
  3. מערכות פינוי עשן
  4. מערכות כיבוי אש

מערכות אלו משלבות מספר רב של תתי-מערכות כאשר לכל אחת תפקיד אחר בייעול התהליך, מרגע תחילת השריפה. משמעות התפקיד המשולב של מערכות אלו, בא לידי ביטוי בעבודה מקבילה של כל אחת מהמערכות, בזמן מוגדר, במטרה להשתלט על השריפה ולמנוע נזקים.

תפקידן של המערכות הוא:
(1) לזהות במהירות הגדולה ביותר את מוקד השריפה;
(2) להתריע ובמקביל להתחיל בפעולות מבודדות שריפה;
(3) בידוד השריפה לרמה המקסימלית;
(4) הפעלת מערכות פינוי עשן למניעת נזק או פגיעה בחיי אדם;
(5) ולבסוף הפעלת מקור לכיבוי השריפה.

כל הפעולות הללו מתרחשות במתאם עם המתרחש ביתר חלקי הבניין אליהם עדיין לא הגיעה האש.

למערכות מתזים ומערכות פינוי עשן יש שני תפקידים שונים אך משלימים. מערכת המתזים תשלוט בגודל השריפה ותקטין את כמות העשן הנפלט ממנה. מצד שני, באזורים הומי אדם כגון מרכזי קניות, לא מומלץ להפעיל מתזים בכדי למנוע קירור יתר של העשן, החלקות ורטיבות בדרכי המילוט. מערכות בידוד העשן יתחמו את “האזור החם” וכך ימנעו מהעשן לצאת ולהתפזר איזורים ציבוריים נוספים במבנה.

לכל סוג בניין יש דינימקה ייחודית ודרישות מקצועיות שונות עבורו. קיימת חשיבות עליונה להבנה של הנדסת הבניין המדובר והאתגרים הארכיטקטונים אשר הוא מביא עימו. באמצעות טכניקת שילוב המערכות, ניתן לחלק את הבניין לאזורי שליטה ובידוד. כך ניתן יהיה להתמקד במערכות כיבוי מתקדמות באיזורים הנחשבים לבעלי פוטנציאל סכנה גבוה ובבידוד איזורים אלו מאיזורים אחרים בבניין.

יש לזכור כי לפינוי עשן (על-ידי חשיפת החדר לחמצן) אין השפעה על יעילות מערכת המתזים, שתפקידה לפעול ביעילות, ללא קשר לכמות החמצן באיזור השריפה. יתרון נוסף בשימוש במערכות משולבות הוא, שבמקום לרשת את כל הבניין באותה מערכת לה אפקט דומה ותמחור גבוה, ניתן לשלב מספר מערכות ייעודיות ולהציב כל יחידה במקום בו היא נדרשת ביותר. לדוגמא, במבנים בהם קיים טרמינל מרכזי ומספר שלוחות שיוצאות ממנו (כגון שדות תעופה) ניתן לבודד כל אחת מהשלוחות מהטרמינל וכך למנוע מאסון גדול יותר להתרחש.

מרגע בידוד השריפה, ניתן להפעיל את המערכות הרלוונטיות לאותה נקודת זמן מבלי לפגוע ביתר הבניין, באנשים או ברכוש אשר מצוי בו.

מעבר ליעודן המרכזי של מערכות הלוחמה באש ועשן, הן מאפשרות חסכון רב באנרגיה בזכות תוספת יכולות אוורור, הכנסת תאורה טבעית ויכולת שילוב מודולארי על מבנים קיימים מבלי לפגוע בעיצוב ותוך שמירה על הויזואליות הקיימת.

לסיכום, בדיקות שנערכו הוכיחו כי שילוב בין המערכות אינו פוגם בתפקודן המלא של מי מהמערכות ואף מעלה את אחוז הסיכוי להתמודדות יעילה יותר עם השריפה.