פינוי עשן טבעי מול מאולץ (מפוחים מול פתחי פינוי עשן טבעי)

הסכנה הגדולה הטמונה בשריפה אינה באש עצמה, אלא בעשן ובגזים הרעילים אותה היא מפיצה. מהספרות המקצועית עולה כי כ-90% מקורבנות שריפה נפגעים למעשה מהעשן הנוצר בשריפה ולא מהשריפה עצמה.

העשן הוא הסכנה העיקרית לחיי אדם, כאשר מתרחשת שריפה. משום כך קיימת חשיבות רבה לסילוק העשן, המיוצר בכמויות גדולות, באופן מהיר ויעיל.

אחת הדרישות העיקריות ביחס להגנה מפני שריפות היא להשאיר נתיבי מילוט נקיים מעשן ולתת לאנשים הלכודים את האפשרות המהירה ביותר להגיע למקום בטוח. כמו-כן, על צוותי ההצלה מוטלת האחריות לתור בתוך הבניין אחר לכודים נוספים ולהציל חיי אדם, וכן למנוע נזקים לרכוש.

הפתרון הטוב ביותר לפינוי עשן ומלחמה בנזקי העשן נמדד במהירות וביעילות פינוי העשן מאיזור השריפה.

בשיטת פינוי עשן טבעי נעשה שימוש בעילוי טרמי של העשן אל הנקודה הראשונה בה יוכל להתפנות מהבניין. נקודות אלו מותקנות בגובה הבניין או על גג הבניין בכדי לאחד מספר מקורות עשן לנקודות פינוי אחת. כך, השכבה העליונה מכילה רעלנים שבעשן והשכבה הנמוכה יותר מכילה פחות עשן.

בשיטת פינוי עשן מכאני נעשה שימוש במערכות ונטילציה המקיפות את הבניין כולו ובעזרת מפוחים שואבים את העשן החוצה.
פינוי עשן טבעי בא למנוע הסתמכות על מערכות הפועלות על חשמל, אשר עשויות להפגע ולקרוס בעצמן בעת שריפה. יתרון נוסף של שיטת פינוי עשן טבעי, טמונה ביכולת של המערכת למקסם את הביצועים. ככל שמידות החום עולות, המערכת משנה את גודל הפתחים שלה ומאפשרת פינוי רב יותר של עשן. אין חשש מחדירת חמצן לבניין וליבוי השריפה מכיוון שהפתחים מיועדים להוצאת עשן בלבד ולא להכנסת חמצן. בריחת העשן המהירה שומרת על פנים המבנה המצוי תחת שריפה, ובעיקר מצילה באופן מיידי חיי אדם. כאשר משלבים בין מספר מערכות לפינוי עשן (בידוד עשן, פינוי עשן ומערכת ערפילי מים) ניתן לשלוט בנזקים אשר עלולים להתרחש כתוצאה מכיבוי השריפה.

מערכות פינוי עשן טבעי עמידות בחום של עד 1000 מעלות צלזיוס, בהתאם לתו התקן. הן עמידות בפני משבי רוח של עד 3000 פסקל, ולהן שכבות כימיות המונעות היווצרות חלודה ובלאי טבעי. המערכות שלנו לפינוי עשן טבעי נסחנות בקפידה ומותאמות לעבוד תחת תנאים קיצוניים.

במערכות מכאניות קיים שימוש קבוע בכמות הכוח המופעל במפוחים וגודל הצנרת אשר אמורה להזרים את העשן החוצה, כך שבעצם אין למערכת המכאנית יכולת התמודדות משתנה בהתאם לגודל השריפה. למעשה, במקרה כזה השריפה עלולה להשאיר כמות של עשן ורעלים בתוך המבנה במקום להוציא אותם במהירות החוצה.

מערכות פינוי עשן טבעי הינן קריטיות להצלת חיי אדם ורכוש וכבר הפכו לסטנדרט בארצות רבות בעולם. מערכות פינוי עשן טבעי מאפשרות גמישות יתרה, נוחות מירבית וחיסכון כלכלי. בנוסף, יש לזכור כי מערכת זו יכולה גם לאפשר אוורור טבעי של הבניין במהלך היום ללא קשר למקרה של שריפה. ללא ספק מערכות פינוי עשן טבעי הולכות והופכות לסטנדרט המקצועי ותופסות את מקומן כפתרון המועדף על בעלי בניינים.