עמדות טעינה לרכבים חשמליים- סיכונים ופתרונות
רכבים חשמליים הופכים להיות פופולריים יותר ויותר, הן בישראל והן בעולם. בשנת 2021 היוו המכוניות החשמליות כ-7% מנתח המכירות הכולל, כאשר הצפי הוא להגעה לנתח בן 30% בתוך שנים אחדות בלבד.
יתרונות הרכב החשמלי:
- רכב ירוק שאינו פולט עשן וגזים מזהמים ומהווה פתרון תחבורתי ירוק לאיכות הסביבה.
- מנוע שקט במיוחד
- בלאי נמוך
- חיסכון משמעותי בדלק
- אגרת רישוי מוזלת
חסרונות הרכב החשמלי:
- עלות הרכב מן היצרן יקרה באופן משמעותי ביחס לרכבי בנזין
- פריסה לא מספקת של תחנות טעינה
- הנעה ושימוש באמצעות סוללות ליתיום- סכנת התלקחות
ככלל, העולם צועד אל עבר שימוש באנרגיות ירוקות וחסכוניות יותר, ונושא העלויות כפי הנראה ייפתר, כאשר עלויות הרכבים החשמליים ילכו וירדו ככל שהטכנולוגיה תהפוך למבוססת יותר וייכנסו יצרניות חדשות לשוק, כמו גם הרחבת הפריסה של תחנות ההטענה והאפשרות להקמת תחנות טעינה פרטיות.
סוללות ליתיום- האם באמת מדובר בסוללות מסוכנות?
סוללת הליתיום כוללת תא מבודד הלוכד בתוכו את נוזל הליתיום לצד חומצה- חומרים אשר מתלקחים בקלות. חשוב לציין: סוללת ליתיום שלמה ותקינה, אשר השימוש בה נעשה על פי הוראות היצרן אינה מסוכנת והשימוש בה בטוח.
מה גורם להתלקחות סוללת ליתיום?
- פגיעה חיצונית בסוללה- סוללת ליתיום חייבת להישמר אטומה ושלמה במטרה ללכוד את נוזל הליתיום ולספק את האנרגיה הנדרשת באמצעות תהליך הולכה. כל פגיעה חיצונית בסוללה עשויה להביא לדליפה של הנוזלים ולעורר שריפה.
- תנאי אחסון לא נאותים- העמדה של הרכב/הסוללה בחום כבד ובשמש ישירה אורך זמן ללא פתרון קירור מתאים והתחממות של הסוללה בצורה לא מבוקרת.
- טעינת יתר ו/או טעינה בעמדות חשמליות אשר אינן מותאמות לדרישות היצרן והרכב.
כיצד נתמודד עם כיבוי סוללת ליתיום
אחת ההמלצות שעומדת אל מול המחוקק כעת היא הסדרת אמצעי הבטיחות באש, בתחנות הטענה פרטיות ומסחריות גם יחד. ההמלצות כוללות התקנת עמדות כיבוי נגישות מותאמות וזמינות לצד כל תחנת הטענה ביתית.
עקב מטען האש העצום , סוללות ליתיום דורשות קירור מהיר וכיבוי באמצעי חניקה של האש, שאינם מצויים בכלי הכיבוי הסטנדרטיים והקיימים במבנים כיום. הפתרון המתאים ביותר להתמודד עם מאפייני החניון הפתוח, מטען האש של הסוללה והצורך בתגובה מיידית ואוטומטית הוא השימוש בכיבוי באמצעות ערפל מים. מערכות אלו עברו בהצלחה ניסוי אש בינלאומיים והן כיום אמצעי המיגון המשמש את מפעלי ומרכזי הניסוי של החברות היצור המובילות (כגון: טסלה ופולקסווגן).
בקניונים, מרכזים מסחריים, מבני משרדים והייטק ואחרים, קיימת ההבנה שאין סיבה להמתין לתהליך החקיקה במטרה להגן על המבנה, הרכוש וחיי אדם, וחברות רבות בוחרות בחיפוש אחר פתרונות כיבוי מתקדמים והצבתם באזורי החניה וההטענה, לנגישות מלאה ומהירה במקרה של התלקחות.
אין סיבה לחשש ובוודאי לא מהימנעות בבחירה ברכב חשמלי, בשל ריבוי מקרי ההתלקחות של הסוללות. אירועים דומים ניתן למצוא גם במכשירים ממנועים אחרים דוגמת אופניים חשמליים וקורקינט חשמלי. בחירה במוצר איכותי מספק מורשה ובעל מוניטין והקפדה על שמירה על הסוללה ושימוש נכון על פי הוראות היצרן יצמצמו את הסיכון באופן מהותי ויספקו שימוש בטוח ונסיעה מהנה.
ויחד עם זאת, חשוב להיות מוכנים לכל אירוע דליקה מכל סוג, ודליקות כתוצאה מהתלקחות סוללת ליתיום בפרט, באמצעות מערך כיבוי אש מותאם, יעיל ונגיש.
חברת פארגון מקבצת ברנע פועלת בישראל עשרות של שנים, ומציגה ניסיון לצד ידע, היכרות עם כלל סיכוני האש, החקיקה, דרישות הרשויות והפתרונות היעילים ביותר, בהתאמה לכל סוגי המבנים, הארגונים הצרכים. מומחי פארגון מבינים שפתרונות גילוי וכיבוי אש אינם מוצרי מדף, ומלווים קבלנים, יזמים ואדריכלים בהתאמת פתרונות גילוי אש, התראה, כיבוי אש וגילוי עשן, כבר בשלבי התכנון והבינוי, תוך ליווי מלא בתהליך הבירוקרטי, קבלת האישורים הנדרשים ויישום המערכות ותחזוקתן.
גולשים שקראו מאמר זה התעניינו לגבי: