סוגי דלתות אש

 

תקן 1212 של מכון התקנים הישראלי קובע פרמטרים מחמירים לייצור ולהתקנת דלתות אש, במבנים המחולקים לאגפי אש, במטרה לייצר חציצה מלאה בין האגפים בעת אירוע אש ולאפשר דרכי מילוט נקיות מאש ומעשן להצלת חיי השוהים במבנה ולצורך מתן נגישות לכוחות הכיבוי וההצלה. דלת העומדת בדרישות התקן היא דלת אש מבוקרת המספקת עמידות הנמדדת ביחידות זמן בנות 30 דקות (30/60/90/120 דקות- הזמן הדרוש נקבע על פי נתוני המבנה, מיקום הדלת ומטרותיה), בעלות פרזול עמיד בפני חום ואש, בידוד חד צדדי איכותי ויכולת פתיחה בזמן אמת באמצעות ידית בהלה, ללא צורך במפתח או בעזרים חיצוניים.

דלת אש 30/30 לצורך הדוגמה היא דלת אש חד כנפית או דו כנפית, אשר עמידותה נבחן ונקבע ל-30 דקות בחשיפה לאש גלויה, בטרם תתבקע תקרוס, או תיסדק- מה שיאפשר מעבר של אש בין האגפים.

תכנון סוגי דלתות אש בא לתת מענה הן לצרכי המיגון של המבנה בעת אירוע אש והן לצרכים השוטפים של המבנה בימות שגרה, ומשלב בין שימוש בדלתות עץ איכותיות ועמידות לצד עיצובים אלגנטיים המשתלבים בסגנונות עיצוב שונים.

דלת אש דו כנפית היא דלת העשויה משתי יחידות הנסגרות זו כנגד זו, כאשר תכנון העמידות מפני אש מתייחס הן לעמידות הלוחות המרכיבים את הדלת והן לסגירה הנדרשת באמצעות חיבור הרמטי ומוחלט במנגנון פרזול המגלה אף הוא את העמידות הנדרשת. דלתות אלה נדרשות לרוב לפתחי כניסה/יציאה רחבים מן הממוצע.

סוגי דלתות אש מתייחסים לחומרים ממנה עשויה הדלת (פלדה, זכוכית וכו’), למספר הכנפיים, לעמידות הדת ולסגנון העיצובי שלה.

האם מותר להתקין צוהר בדלת אש?

על פי תקנות הבינוי יש לקבוע דרך מוצא ביציאה מכל אגף במבנה, כאשר דרך המוצא תוביל לחלל בטוח ומוגן מפני אש ולפתח יציאה מן המבנה. תקן 1212 לתכנון דלתות אש קובע כי בפתחה של דרך מוצא תותקן דלת אש עם צוהר המאפשר זיהוי של המרחב הבטוח. צוהר בדלת אש ייקבע במידות מינימליות של 0.15 מ”ר וגובהו התחתון יעמוד על 80 ס”מ לכל הפחות. הצוהר ייוצר מזכוכית מחוסמת ומשוריינת תחת אותה עמידות המוגדרת לדלת האש כולה.

דלתות אש מזכוכית

אותה זכוכית המשמשת להתקנת צוהר בדלת אש יכולה למעשה לשמש לייצור הדלת כולה, בזכות פיתוח של זכוכיות עבות ומחוסמות העמידות לזמן ארוך כנגד אש. דלתות אש מזוגגות מגלות עמידות טובה על פי כל דרישות התקן, תוך התאמה לכל סוגי הקונסטרוקציות, ומשמשות לא אחת למבנים מסחריים, מבני תיירות דוגמת מלונות, מבנים ארגוניים ומשרדים, וזאת בזכות מראה נקי, אלגנטי ויוקרתי שהן מספקות למבנה.

חברת פארגון מקבוצת ברנע מסייעת לקבלנים ולפרטיים בתכנון ואבזור מבנים, על פי דרישות החוק והתקנות המחמירות ביותר, תוך אספקת דלתות אש ומוצרים נוספים, לרבות התקנה מקצועית ואחריות, באיכות בלתי מתפשרת.