טופס 1 – אישור תקינות ציוד כיבוי גלגלונים וזרנוקים

חוקי הבינוי בישראל מחייבים עמידה בתקנים מחמירים בכל הנוגע למניעה, גילוי וכיבוי אש במבנים, כאשר לצורך קבלת טופס 4 למבנה נדרשת עמידה בתקנות הג”א ורשויות כיבוי האש, אבזור והתקנת כלים ומערכות לגילוי, התראה וכיבוי אש בעת אירועי שריפה, בהתאם לסוג המבנה, גודלו ומאפייניו.

התקנת ארון כיבוי אש היא חובה בבנייני מגורים ובמבנים מסחריים, ארגוניים ומוסדיים.

תקן 2206 חלק 2 ותקן 365 חלק 3 קובעים את איכות, סוג, גודל ואלמנטים נוספים הנוגעים לגלגלונים ולזרנוקים המצויים בארון.

שני מוצרים נדרשים בכל ארון כיבוי אש:

זרנוקים– הזרנוק הוא צינור בד גמיש, ברוחב 10-20 צול, ובחיבור לברז כיבוי האש מצד אחד ולפיית התזה רחבה ועוצמתית מצד שני. הזרנוק מיועד לאפשר טווח תנועה ונגישות של המים בעוצמה גבוהה במיוחד, במטרה להביא לכיבוי האש בצורה המהירה והיעילה ביותר ולמנוע את ההפשטות שלה במבנה.

גלגלונים– הגלגלון הוא פרופיל עגול בעל אלמנט סיבובי שמאפשר את ליפוף הזרנוק עליו, לצורך אחסון בטוח ולצורך של שליפה מהירה ונגישות גבוהה של הצינור בעת אירועי אש.

גלגלונים וזרנוקים הם מוצרים משלימים זה לזה אשר מהווים חלק ממערך כולל של פתרונות בתחומי גילוי, התראה כיבוי אש ושחרור עשן.

התבקשת מרשות הכבאות לטופס 1 השאר פרטים בטופס המקוון

    קיימים מספר רב של סוגים לציוד האמור, הנבדלים זה מזה בסוג החומר, עובי הצינור, יכולות הפעלת הלחץ של הזרנוק ואלמנטים נוספים. בבחירה של הציוד חשוב להיוועץ בבעלי מקצוע מובילים בתחום, חברות מקצועיות ומורשות לאספקת ציוד מיגון וכיבוי אש, להתאמה מלאה בין סוג הזרנוק, האורך, החיבורים ואלמנטים אחרים אשר הם ברי השפעה של ממש על השימוש בעת אירוע אש.

    הציוד מיועד להפעלה בעת אירוע אש בלבד ועל ידי גורם מקצועי שהוכשר לנושא ומכיר את הציוד.

    ביצוע בדיקות ציוד כיבוי אש תקופתיות

    מאחר וציוד כיבוי אש שהותקן במבנה, עשוי לעמוד על תילו, ללא שימוש, לאורך שנים ארוכות, ובטרה להבטיח את תקינותו ויעילותו במקרה הצורך, מלבד התקנת המערכות הנדרשות, קיימת חובה גם לבצע בדיקת תקינות הן במעמד ההתקנה ולצורך קבלת טופס רישוי לעסקים/ נכסים, והן בתדירות קבועה לצורך ביקורת.

    תקן 365 הוא התקן שנקבע על ידי מכון התקנים הישראלי לקביעת סטנדרטים הנחיות לייצור והתקנה של זרנוקים, בעוד שתקן 2206 הוא התקן אשר מתייחס לאיכות הייצור והתקינות של גלגלונים.

    על מנת לזכות באישור הרשויות לתקינות הזרנוקים והגלגלונים שהותקנו במבנה, יש צורך בטופס 1- אישור תקינות ציוד כיבוי גלגלונים וזרנוקים. את הטופס ניתן להוריד ולמלא באופן ידני או מכוון, כאשר הטופס כולל מילוי פרטים אישיים ופרטי בית העסק, וכן פירוט של בדיקה שהתבצעה על ידי בודק מוסמך לכלים ולאביזרים הנדרשים, ומעיד על תקינותם. הטופס כולל גם טבלה למילוי ולפירוט כלל הכלים והמערכות הנוגעים לכיבוי אש אשר קיימים במבנה.

    חברת פארגון מקבוצת ברנע ספקת ציוד מקצועי למבנים, ארגונים ועסקים ומעטפת מלאה של שירותים, מערכות והתקנת ציוד באיכות גבוהה במיוחד שעומד בכל דרישות התקן.

    בחברת פארגון מקבוצת ברנע צוות מומחים מוסמכים על ידי היצרנים ומוכרים על ידי רשויות הכיבוי, לביצוע כל סוגי הבדיקות וחתימה על טופס 1 כנדרש.

     

    שאלות נפוצות

    מיהו בודק מוסמך המורה לחתום על טופס 1?

    בודק מוסמך הוא בודק שהוסמך על ידי היצרן או על ידי החברה המשווקת את המוצרים (זרנוקים וגלגלונים), מכיר היטב את מאפייני המוצר והדרישות ממנו, ובעל צ'ק ליסט מקצועי שכולל את כל האלמנטים הנדרשים לקביעת תקינות המוצר.

    כיצד ניתן להוריד ולהגיש את הטופס לרשויות?

    הטופס ניתן להורדה ידנית ולהדפסה באתר רשות הכיבוי וההצלה, לשליחה בדואר או למילוי, סריקה ושליחה בדואר אלקטרוני. ניתן גם למילוי ממוחשב-דיגיטלי ולהגשה מקוונת.

    מלבד הבדיקה הראשונית, מהי תדירות הבדיקות הנדרשת לציוד כיבוי אש במבנה?

    כל מבנה כולל סוגי ציוד ומערכות שונות לכיבוי אש, על פי דרישות החוק. לאחר קבלת אישור טופס 1/ אישור אכלוס- טופס 4/ אישור רישוי עסקים, יש להקפיד על ביצוע בדיקה שנתית לכלל הציוד והמערכות במקום.

    האם ניתן להפעיל ביטוח עסקים ו/או ביטוח מבנים בגין אירוע במבנה ללא אישור בדיקת תקינות?

    חברות הביטוח מתנות את הכלת הביטוח בעמידה בדרישות החוק, בהתקנה של ציוד תקין על פי דרישות התקן ובקיום בדיקה תקופתית כנדרש. אי עמידה בחובת הבדיקה עשויה להביא להימנעות מתשלום על יי חברת הביטוח בעת אירוע שריפה במבנה.