ויטרינות חסינות אש

הגנה על מבנים מפני אש היא הגנה הכרחית וקבועה בחוק ובשורה של תקנות, תוך התייחסות למספר רב של אלמנטים הנוגעים למניעת שריפות, גילוי שריפות, כיבוי ושחרור עשן. ההנחיות והתקנות משתנות בהתאם לאופי המבנה ולייעודו, כאשר קיימות הנחיות מחמירות יותר למבנים תעשייתיים ולמבנים מסחריים וארגוניים על פני מבני מגורים.

אחד מן האלמנטים החשובים בהגנה על מבנים בעת אירועי אש, הוא יצירת אזורים נפרדים וחציצה מוחלטת, אשר במקרה של אירוע אש תלכוד את האש באזור בו התפרצה ולא תאפשר לה התפשטות.
חשוב לדעת כי אש היא בין כוחות הטבע העוצמתיים ביותר, ובטווח הארוך ביכולתה לכלות כל חומר, ועל כן כל האלמנטים המסייעים ליצירת החציצה האמורה, הם אלמנטים שנועדו לקנות זמן עד להגעת כוחות ההצלה וההשתלטות על האירוע.

ויטרינות חסינות אש וחום

ויטרינות חסינות אש

ויטרינות חסינות אש הן חלק ממערך של מוצרים ליצירת חוצץ והגדרת אזורי אש, כאשר החומר המיועד להגנה מפני האש הוא זכוכית. נהוג לחשוב על זכוכית כחומר רגיש הנוטה להתבקע ולהתפוצץ בקלות, אולם בתכנון וביישום הנכון זכוכית עשויה לספק מיגון איכותי מפני חום ואש, ועומדת בכל דרישות התקן.

התקן הישראלי והתקן האירופאי מגדירים את חור ועמידות מוצרי הזכוכית על פי זמן עיכוב הבערה שביכולתם של אלה לספק. יחידות המידה נמדדות בכפולות של 30 דקות:
עיכוב בעירה תוך חשיפה ישירה לאש וחום בטווח 30/60/90/120 דקות.

זמן העיכוב מושפע מעובי הזכוכית, כמות השכבות, ובמקרים מסוימים גם חומרים מעכבי בעירה ומקררים הלכודים בין שכבות הזכוכית.
בתכנון יש להביא בחשבון גם את מוצרי הפרזול ולאפשר מודולריות, פתיחה מהירה וחילוץ, בין אם מדובר במוצרי ויטרינות חסינות אש, דלתות או חלונות. ידיות בהלה הן פתרון אופטימלי אשר משמר את יכולת הפתיחה והחילוץ המהיר, כאשר צדו החיצוני של החוצץ עמיד בפני חום.

ויטרינות חסינות אש ומוצרי זכוכית מעכבי בעירה מחויבים לעמידה בתנאי תקן 931 חלק 3: עמידות אש של אלמנטים במבנה ושיטות בדיקה של אלמנטים מזוגגים.

מה ההבדל בין ויטרינה חסינת אש לחלונות ודלתות חסיני אש?

בשונה מדלתות ומחלונות אשר מספקים פתרון פונקציונלי: כניסה ויציאה אל החדר, אוורור ופתרונות תאורה, ויטרינות חסינות אש עשויות להיות מוצבות ללא ייעוד לצרכי נוי ועיצוב ולצורך יצירת חוצץ בלבד. הוויטרינה תהווה חלון ללא אלמנט של פתיחה או הזזה ולמעשה אינה מודולרית. באמצעות ויטרינה אפשר לקבוע קיר אש מעוצב, כמו גם אלמנט להחדרת תאורה טבעית למבנה.

דלתות אש

יתרונות הזכוכית

השימוש בזכוכית לצרכי פתרונות עיכוב בעירה ויצירת חוצץ, נבע מן הצורך בפתרונות אלגנטיים ומעוצבים אל תוך המבנים, במתחמי הייטק, קניונים ומתחמים מסחריים, מלונות ותעשיית האירוח ואחרים. בשונה ממפעלים בהם האלמנטים הנקבעים נבחרים על בסיס דרישות התקן ויעילותם בלבד, מבנים הכוללים קבלת קהל ותנועה נדרשים למיתוג ויוקרה, ומשום כך שמים דגש על כל אלמנט במבנה, פונקציונלי ויישומי כמו גם אלמנטים עיצוביים. אלמנטים מזכוכית שקופה ונקיה גם משדרים שקיפות ואמינות, מסר שחשוב להרבה ארגונים להעביר.

בחירה בוויטרינות, דלתות אש וחלונות מזכוכית היא בחירה עיצובית המשמשת לא מעט מתחמי ומבני הייטק, גם בזכות העובדה שמדובר בבחירה המשדרת גם חדשנות.
זכוכית איכותית תספק זמן עיכוב בעירה ארוך, כאשר המדידה והבחינה נעשית כנגד אש ישירה, מה שבפועל נותן לעתים זמן ארוך מן המוגדר.

סוגי זכוכיות חסינות אש

לבחירת סוג הזכוכית השפעה מכרעת על מראה האלמנט כמו גם על יעילותו בעת אירוע אש. בין סוגי הזכוכית הנפוצים לצורך התקנת ויטרינות חסינות אש:

    • זכוכית משוריינת
    • זכוכית בורוסליקט
    • זכוכית אינפרא אדום
    • זכוכית עופרת
    • זכוכית קוואץ
    • מוצרי זכוכית דו שכבתיים הכוללים שכבת ג’ל מקרר ומעכב בעירה

 

תכנון המיגון מאש במבנה

תכנון המיגון מפני אש במבנה מתחיל כבר בשלב הבינוי, כאשר הקבלן המבצע ו/או חברת הבנייה מחויבים להתקנת מערכות שונות ואלמנטים אשר בלעדיהם לא ניתן יהיה לקבל טופס אכלוס למבנה (טופס 4). בנייה מחומרים חסיני אש ומעכבי בעירה, קביעת אזורי אש, יצירת מעברים נקיים מאש ומעשן, פתרונות נגישות לצרכי חילוץ, גישה לברז אש, פתרונות שחרור עשן, מערכות גילוי אש, מערכות תגובה ראשונית לכיבוי אש, התראה קולית והתראה דיגיטלית ושלל פתרונות נוספים.

חברת פארגון מקבוצת ברנע מלווה חברות בניה, ארגונים, מוסדות ופרטיים, בייעוץ מקצועי והתאמת פתרונות לכל צרכי המיגון.

 

גולשים שקראו מאמר זה התעניינו לגבי: