כיבוי סוללות ליתיום

על פי נתוני שירותי הכבאות וההצלה במדינת ישראל, מדי שנה פורצות 150 שריפות, כתוצאה מהתלקחות של סוללת ליתיום, ואחראיות למוות של חמישה אנשים בממוצע מדי שנה.

סוללות ליתיום הן סוללות חד פעמיות או נטענות, אשר מתבססות על ריכוז גבוה של מתכת ליתיום או לחלופין תוך שימוש במליתיום טהור. סוללות ליתיום מתאפיינות האורך חיים ארוך יותר ביחס לסוללות אחרות, כמו גם עוצמה חשמלית גבוהה אפשרית גבוהה יותר, ובסוללה קומפקטית, קלת משקל ונוחה להתקנה ולשינוע.

השימוש המוביל בסוללות ליתיום בישראל הוא בענף האופניים החשמליים, כאשר הסוללה המותקנת על האופניים מספקת ריכוז וואט חשמלי גבוה המאפשר שימוש בתנועה לאורך זמן, ואפשרות טעינה נוחה ומהירה בסביבה הביתית. שימושים נוספים הם בתחום הסלולרי: סוללות ליתיום למכשירים ניידים.

גם בענף הרכב ניתן לראות שימוש בסוללות ליתיוםבטכנולוגיות החדשניות וברכבים החשמליים.

יחד עם זאת, בהיבט בטיחות סוללות ליתיום נוטות להתלקח בקלות.

בטיחות סוללות ליתיוםמדוע סוללת ליתיום מתלקחת בקלות ואיך אפשר למנוע את זה?

בין הגורמים המובילים להתלקחות של סוללות ליתיום:

  • פגיעה מכנית במעטפת החיצונית של הסוללהלעתים בשל שריטה, מכה, שפשוף או כל מפגע אחר, תתרחש פגיעה במעטפת החיצונית של הסוללה, שתביא לחדירה של אדים ו/או לחות אל פנים הסוללה, ולתגובה כימית של שחרור חום שיגרום לדליקה ואף לפיצוץ.

  • טעינת יתרגם טעינת יתר של סוללת ליתיום עשויה להוביל להתחממות ניכרת עד לכדי היווצרות של דליקה.

  • טעינה שלא על פי הוראות היצרןעל פי הוראות היצרן יש לטעון סוללת ליתיום לא מיד לאחר השימוש, כי אם לאחר פרק זמן מסוים והתקררות של הסוללה ושל החיבורים. טעינה מיידית לאחר נסיעה עשויה ליצור חום מרוכז ומסוכן ולגרום לאירועי שריפה.

  • שימוש במטען לא מקורימטען לא מקורי שאינו מותאם לסוללה ישחרר כמות וואט שאינה מותאמת לסוללה ולמכשיר ועשוי לגרום לנזק ולדליקה.

  • נהיגה שלא על פי הוראות היצרןהסרת הגבלות המהירות על הכלי, בניגוד להוראות היצרן, תגרום לנסיעה מהירה שאינה מותאמת ליכולות הסוללה ולייעודה, יצירת לחץ והתחממות מהירה ומזיקה שלה.

  • כשל בייצורתקלת יצרן.

על מנת לצמצם ולהימנע ככל הניתן מאירועים מסכני חיים כתוצאה מהתלקחות סוללת ליתיום, יש לשמור על שלמות הסוללה, להחליף אותה בכל מקרה של פגיעה בה, להקפיד על טעינה מבוקרת על פי הנחיות היצרן ושימוש בכלי בהתאם.

כיבוי אש ליתיום

פעולת כיבוי שריפות ביעילות ובבטחה מתבצעת לפני הכל תוך אבחון מקור השריפה ושימוש בחומרי כיבוי בהתאם. כיבוי אש ליתיום לא יוכל להישען על שימוש במים, בשל הזרם החשמלי המסוכן המתקיים בשריפות מסוג זה, מה שמחייב חומר כיבוי אש ייחודי ומותאם על פי סוג השריפה.

פעולת כיבוי אש כתוצאה משריפת סוללת ליתיום יכולה להתבסס על מספר עקרונות:

  • כליאה של העשן והגזים הרעילים הנפלטים מן הסוללה וחניקת האש באמצעות אי מעבר חמצן שיזין אותה.

  • שימוש בחומרים ייעודיים דוגמת מינרלים טבעיים, שאינם מזיקים לסביבה ולנשימה, שימוש בגז אציל אינרטי המונע תגובה כימית, ומשתחרר בהדרגה בעומס חום גבוה במיוחד.

יש לך שאלה בנושא סוללות ליתיום? השאר פרטים בטופס המקוון

     

    הכלים והמוצרים הפופולריים בענף כיבוי אש לצורך כיבוי שריפת ליתיום:

    שמיכת כיבוי אששמיכת כיבוי אש מיועדת בעיקרה לרכבים ולמשטחים קטנים, גודלה הממוצע של היריעה עומד על 6/8 מטרים, השלכת השמיכה על אופניים חשמליים בוערים כתוצאה מהתלקחות הסוללה, או על רכב חשמלי בוער, יביאו לחניקה של האש, הרעלנים והגזים שנוצרים בשריפה ולכיבוי מהיר וטבעי שלה.

    מטפים לכיבוי אשמטפים ייחודיים לכיבוי אש שנוצרה בנסיבות האמורות, שריפות ליתיום. המטפים יכללו חומרים מותאמים וריכוז גבוה של גז אינרטי, המסייע במתן פתרון מהיר ויעיל, ומניעת התלקחות נוספת.

    מרבית אירועי השריפה שקרו כתוצאה מהתלקחות סוללת ליתיום בישראל התרחשו בחדרי מדרגות וכניסות למבנים, ובזמן טעינת הסוללה.

    חשוב לדעת: בכל מקרה של אירוע אש יש לפנות אנשים מן המבנה ולהרחיקם מן המקום ולהודיע לשירותי ההצלה.

    פעולות כיבוי ראשוניות ניתנות לביצוע במידה ובמקום קיימים האבירים וציוד המיגון המתאים, על ידי מי שיודע להשתמש בו, כמענה ראשוני בלבד ולא כחלופה להזמנה של כוחות הכיבוי וההצלה.

    האש היא בין כוחות הטבע העוצמתיים ביותר, ועשויה להתלקח ולגרום לנזק רב לרכוש ולסכן חיי אדם, בזמן קצר מאוד.

    יש לך שאלה בנושא סוללות ליתיום? השאר פרטים בטופס המקוון

      הדרך הטובה ביותר לטפל בשריפההיא למנוע אותה, באמצעות מודעות, היכרות עם גורמי הסיכון, יצירת מערך תומך של מערכות למניעת דליקה, איתור וגילוי מהיר של דליקה, כיבוי אש ושחרור עשן.

      מדוע חשוב שחרור עשן בעת אירוע אש?

      בין אם מדובר בשריפה אשר פרצה בשל התלקחות סוללת ליתיום ובין אם בשריפה מסוג אחר, שריפה מביאה להיווצרות עשן סמיך, רעיל ומזיק אשר מהווה גורם מוות ראשון בעת אירועי אש, ומסוכן לשוהים במבנה אך יותר מחשיפה לאש ישירה. בעת אירוע אש כאשר שוהים לכודים בבניין חשוב לוודא כי כל החלונות הפונים החוצה פתוחים, ובמידה וקיימות מערכות לשחרור עשן טבעי או מבוקר, הן מופעלות כנדרש.

      גולשים שקראו מאמר זה התעניינו לגבי: