זכוכית חסינת אש – פתרונות מיגון ואלמנטים ללכידת האש בחלל סגור

בתכנון פתרונות המיגון מפני אש מותאמת התכנית למבנה ולצרכיו באמצעות שילוב בין מערכות גילוי אש, כיבוי אש ושחרור עשן. חשוב לדעת כי בהתמודדות עם אש הזמן הוא גורם מכריע מחד גיסא, ומאידך גיסא האש היא בין כוחות הטבע העוצמתיים ביותר וביכולתה לכלות כל חומר, כאשר במטרה העיקרית בתכנון והתקנת המערכות היא עיכוב של התפרצות והתפשטות של השריפה, במטרה לאפשר מילוט והצלה לשוהים במבנה ולאפשר את הגעת כוחות ההצלה והשגת שליטה על האש עד לכיבוי מוחלט.

אחד מן הפתרונות המאפיינים מבנים גדולים: מסחריים, תעשייתיים ואף פרטיים, הוא יצירת מחיצות ושטחי הפרדה, אשר יכלאו את האש בחלל בו פרצה ולא יאפשרו לה התפשטות לחללים נוספים לטווח הזמן שיאפשר את הגעת כוחות הכיבוי והשתלטותם על האירוע.

בתכנון המחיצות ויחידות ההפרדה בין חללים לחומר הנבחר ישנה משמעות גדולה שכן מדרש חומר עמיד בפני אש העומד בכל דרישות התקינה, ויחד עם זאת יש לזכור כי אותן מחיצות: דלתות אש, חלונות אש ומחיצות קבועות, מהוות חלק מן המבנה ומן העיצוב בחיי היום יום ובשגרה, ויש ליצור אלמנטים פונקציונאליים ומעוצבים כאחד, לצד המיגון שיספקו בעת אירוע אש במידה ויתרחש.

אחד הפתרונות המתקדמים והמוצר המוביל בתחום מיגון אש במבנים היא זכוכית חסינת אש.  זכוכית חסינת אש מספקת מענה למספר צרכים חשובים בתחום המיגון מאש במבנים:

עמידות– עמידות הזכוכית נקבעת על פי סוג המוצר כאשר בהתאם לצורך, לתקן ולהזמנת הקבלן המבצע את עבודות הבינוי בפרויקט ניתן לקבוע את זמן העמידות של אלמנט הזכוכית בפני אש. המונח זכוכית חסינת אש ei בא להתייחס לאורך הזמן שבו תעמוד הזכוכית כנגד אש בוערת. דוגמת  זכוכית חסינת אש ei90/60  וכן הלאה. המונח זכוכית חסינת אש ei בא למעשה להגדיר ולקבוע את משך הזמן בו תוכל הזכוכית להוסיף ולהתנגד לאש בוערת כנגדה. משמעות הדבר היא מהו הזמן שחולך בין תחילת האירוע וחשיפת המוצר לחום ועד לשיגלה בו סדק או חריץ המאפשר מעבר אש גלויה, חום או עשן בין החללים. מטבע הדברים ככל שהזמן ארוך יותר מדובר במוצר יעיל ואיכותי יותר.

בידוד– זכוכית חסינת אש מספקת רמת בידוד תרמי גבוהה במיוחד ואינה מביאה להתחממות החלל והחדר כאשר האש בוערת ומאיימת מחלקה האחר של הזכוכית. בידוד זה מביא להגנה בטיחותית נוספת ואף מציל חיים במקרים של לכידת בני אדם במבנה.

איכות החומר– זכוכית חסינת אש היא בין החומרים האיכותיים ביותר למיגון מפני אש בשל איכותה ותגובתה לאש, שכן מעבר לעמידות הכללית היא אינה בעלת נטייה לעיוותים ולשינוי תצורה כנגד חום.

חומר ידידותי לסביבה– חומרים רבים למרות בטיחותם  ועמידותם בשגרה נוטים שנות את הרכבם הכימי כנגד חום, ולפלוט לאוויר גזים ו/או חומרים רעילים. זכוכית חסינת אש מהווה חומר שמלבד עמידותו ואיכותו נקיה לחלוטין ואינה משחררת כל חומר מזיק לחלל האוויר, הן בימות שגרה והן באירועי אש ובחשיפה לחום כבד לאורך זמן.

חוזק מכני ותשתיות– מלבד חומר האלמנטים בניהם דלתות חסינות אש וחלונות חסיני אש לתשתית, לקונסטרוקציה ולהתקנה ישנה משמעות רבה בתכנון והקמה של אלמנטים חסיני אש מזכוכית ובכלל.  זכוכית חסינת אש מותקנת באמצעות פרופילים מפלדת אל חלד איכותית ועמידה במיוחד, אשר מקבעת את האלמנט לקונסטרוקציה באופן מדויק ומאפשרת יצירת מנגנוני פתיחה וסגירה איכותיים הנותנים מענה הן בימות שגרה והן במעמד אירוע אש על פי צורך. ההיבט הפונקציונלי לאלמנט הפתיחה והסגירה הוא שמאפשר בין היתר גישה לכוחות ההצלה.

תקן 931 קובע תנאים וסטנדרטים למערכות ומוצרי בטיחות ומיגון מפני אש, בניהם גם זמן העמידות הנדרש על פי אופי המבנה. התקן מתייחס לזמן העמידות מבלי לקבוע המלצה לחומר מסוים והעדפתו על פני אחרים, אולם מקדיש את הסעיף השלישי בו למוצרי מיגון וחציצה באמצעות זכוכית חסינת אש.

זכוכית חסינת אש 30/60 דקות– רמת הגנה נמוכה ומוצרים אוניברסליים המתאימים ליחידות מגורים, משרדים קטנים ומבנים בעלי חללים קטנים ברמת סיכון נמוכה במיוחד.

זכוכית חסינת אש ל- 90 דקות– חללים גדולים, מסחריים וארגוניים. מבנה הכולל חלוקה לחללים רבים, תנועה תמידית של אנשים ורמת סיכון בינונית. התקן מתייחס לא רק לזמן העמידות של האלמנט החסין לאש כי אם גם לרוחבו, המבנה- כמות כנפיים ואופן פתיחה וסגירה.

זכוכית חסינת אש ל- 120 דקות– ההגנה הגבוהה ביותר מפני מעבר אש בין חללים. מתאימה לדלתות וחלונות חסיני אש במפעלים, מבנים תעשייתיים, מבנים מסחריים. מאפשרת נעילה מידית של הדלתות באופן אוטומטי בעת אירוע אש ומיגון ברמה גבוהה במיוחד, הנובע מעובי הזכוכית, כולל הקפדה על הפרופילים ומותיר חללים ומעברי מילוט נקיים מאש ועשן הן להצלה וחילוץ של השוהים במבנה והן לחדירה של כוחות ההצלה בבטחה וביעילות. הגנה של שעתיים תמימות ולכידה של האש בחלל סגור תספק ביטחון ובטיחות למבנה, לתכולתו ולאנשים השוהים בו.

גולשים שקראו מאמר זה התעניינו לגבי:

שאלות נפוצות

האם זכוכית חסינת אש עמידה לחלוטין ולאורך זמן בפני שריפה?

האש היא בין כוחות הטבע העוצמתיים ביותר ולאורך זמן תכלה כל חומר, גם כאשר מדובר בחומרים עמידים. מטרת התקנת מחיצות אש מזכוכית, או מכל חומר אחר, היא עיכוב התפשטות האש במטרה לאפשר חילוץ והצלה לשוהים במבנה והשגת שליטה על האש על ידי כוחות ההצלה. זמן העמידות של מחיצות הזכוכית נקבע על פי הסימן EI ולצדו הזמן המוגדר: 30/60/90/120 דקות. ככל שהזמן האמור ארוך יותר מטבע הדברים מדובר במוצר איכותי ועמיד יותר.

האם כדאי להעדיף זכוכית חסינת אש על פני חומרים אחרים?

ההעדפה היא עניין אישי, אולם זכוכית חסינת אש מציגה יתרונות רבים בניהם העובדה כי מדובר בחומר ידידותי לסביבה אשר אינו פולט גזים ורעלנים בעת אירועי אש, ובנוסף לזאת ניתן לשילוב במראה נקי ויוקרתי בחלל, אשר במהלך עיקר הזמן משמש כפתרונות פונקציונאליים לדלתות וחלונות, ולא לאירועי אש.

האם החום אשר נוצר בעת שריפה חודר את דלתות הזכוכית?

דלתות ומחיצות מזכוכית אשר מיועדים למיגון מפני אש כוללים שתי שכבות של זכוכית מחוסמת אשר בניהן שכבה שלחומר המספק בידוד תרמי, כ שהזכוכיות הללו חסינות גם מפני טמפרטורות גבוהות לאורך זמן ולא קיים מעבר של החום בין החללים.

האם מחיצות מזכוכית עמידות בפני אש?

תכנון של מיגון מפני אש במבנה כולל פרמטרים רבים, בניהם יצירת מחיצות בין מעברים להאטה ומניעה של התפשטות אש. דלתות וחלונות אש עשויים מזכוכית מחוסמת ועמידה בפני אש ומשמשות במבנים רבים כפתרון יעיל ובטוח וגם דקורטיבי.

האם דלתות חסינות אש מזכוכית אינן רגישות לסדקים ושברים?

זכוכיות חסינות אש המשמשות להתקנת דלתות ומחיצות הם דלתות עבות מזכוכית מחוסמת ואטומה המציגה חוזק מכני, חוסן ועמידות. מחיצות אלה אינן בעלות נטייה לסדקים ועמידות בעומסים ומותאמות לשימוש יום יומי בחללים ביתיים ועסקיים.