ערפילי מים – הפתרון המושלם למערכות כיבוי אש בחללים סגורים

שריפה פורצת כאשר מתקיימים התנאים הבאים במקביל:

  1. נוכחות של חומר דליק.
  2. המצאות של אנרגיה להצתת ושימור האש.
  3. נוכחות של חמצן.

על מנת להלחם בשריפה קיימת באופן יעיל, יש לנטרל את אחד הרכיבים מהמשוואה.

שיטת ערפילי מים הינה שיטה לכיבוי אש באמצעות הפעלת לחץ מים גבוה והפצת ערפילי מים באיזור של השריפה. זאת במקום התזת מים באופן ישיר על מקור השריפה.

גודל הטיפות נע בין 20 ל-200 UM ולהן אפקט של צינון והפחתת כמות החמצן באיזור השריפה.

המערכת המפזרת ערפילי מים במקור שריפה נמצאה יעילה ברוב מקרי השריפה וניתן להשתמש בה במקום מערכות כיבוי מבוססות גז, קצף ומים.

אופן פעולת מערכת ערפל המים מדכא ומכבה שריפות על ידי שחרור ערפילי מים בלחץ רב דרך ראשים ייעודיים.

בעוד שמערכות קונבנציונליות משתמשות בכמות גדולה של מים בעת כיבוי השריפה, מערכות ערפילי מים משתמשות בעד 90% פחות מכמות המים, בהשוואה.

הלחץ הגבוה מאפשר לערפל לחדור אל תוך האש וכך נקודות הטל הזעירות המצויות בערפל מתייבשות במהירות גבוהה. הטל מתייבש קולט למעשה את החום המצוי בסביבתו ביעילות רבה ובכך מביא לקירור האיזור. במקביל לתהליך זה, משתחרר לחץ מים ומפוזר בבסיס השריפה, דבר הגורם בתורו להפחתת ריכוז החמצן בה. בנוסף, מערכת ערפילי המים מספקת מסך הגנה אפקטיבי המונע מעבר של חום ובכך מונע מהשריפה להתפשט או להתלקח מחדש. חלקיקי העשן נצמדים לטיפות המתפזרות ובכך נמנע פיזור של עשן ברחבי החלל.

מערכת ערפילי המים כל-כך מוצלחת בשל שליטה בשני הרכיבים הבסיסיים של השריפה: חום וחמצן. דבר זה מושג תוך שימוש יחסית מצומצם במים. הודות לפיתוחים השונים בתחום, מערכת ערפילי המים יכולה לעבוד במגוון רחב ומשתנה של חללים.

לשימוש במערכת מספר יתרונות בולטים:

  • יעילות – המערכת נבדקה הן במעבדות והן על שריפות אמיתיות והוכיחה את עצמה בלוחמה בשריפות מסוג A ו-B.
  • בטיחות – המערכת אינה מסוכנת לבני אדם ולסביבה.
  • נקיון – מכיוון שיש במערכת מים בלבד, נגרם מעט מאוד נזק ובלאי למערכת עצמה והיא שומרת על ניקיון ויכולת עבודה לאורך זמן.
  • חסכונית – השימוש המופחת במים על-ידי המערכת מביא להפחתה בבזבוז המים בסביבה.

תכונות אלו של המערכת הופכות אותה למערכת אידיאלית לעבודה בחללים סגורים, כגון: קרונות רכבת, חדרים קטנים או מנהרות מסוגים שונים. בשריפות מסוג אלו הקושי העיקרי מצוי במניעת נזקי האש במנהרה עד אשר מגיעים למקור האש, תהליך שעלול לקחת לכוחות החילוץ זמן רב.

על-ידי שימוש במערכת ערפילי המים ניתן לחסום את מקור האש ולהנמיך באופן דרסטי את הטמפרטורה בסביבתה, דבר שהופך את התפשטות השריפה לנשלטת. השימוש במערכת ערפילי מים מקשה על האש להתפשט, מגבירה את טווח הראייה, מקלה על אנשים בסביבת האש לברוח בצורה מהירה יותר ומקלה על כוחות הכיבוי להגיע למקור האש.