את נזקי השריפה כולנו מכירים! אבל את הפתרון מציל החיים הזה אתה מכיר?

במרבית מקרי הדליקה בישראל הנזק העיקר הנגרם לרכוש ולחיי אדם לא התרחש בשל נזקי האש הגלויה והחום הכבד, אלא דווקא בשל החשיפה לעשן הסמיך. בשעת שריפה הדבר החשוב ביותר הינו לשמור על דרכי המילוט פתוחות, העשן חוסם את דרכי המילוט. מעבר לכך שמדובר בחומר רעיל בעל יכולת הצמדות לקירות המבנה ולרהיטים ולגרום להם נזק רב, לעתים בלתי הפיך, הנזק האמתי והמהותי שהוא יכול לגרום הוא כמובן לבני אדם השוהים במבנה בזמן האירוע. העשן הסמיך הממלא חללים קטנים חודר לעיניים ולריאות וחוסם את דרכי הנשימה בזמן קצר יחסית, מה שגורם לסיכון חיים. פתרונות בעולם גילוי וכיבוי האש מביאים בחשבון סכנה זו ונעים בין מערכות אוורור לשחרור העשן למערכות שנועדו ללכוד אותו ולא לאפשר לו להתפשט דוגמת וילון עשן.

וילון עשן כמובן אינו דומה לווילון רגיל, הוא אינו עשוי מחומרי טקסטיל והמטרה בהתקנתו היא לא לייצר לאש מאכלת נוספת. מטרתם של וילונות העשן הוא ליצור אזורים נקיים מעשן לחלוטין, על פי רב מבוצע לפי תוכנית של יועץ/ת בטיחות ניתוח הנדסי של תנועת העשן (CFD) . תיעול העשן בצורה בטוחה מחוץ למבנה, מבוצע על ידי תכנון והתקנה נכונים שיאפשרו הימלטות בטוחה לבני האדם  השוהים במבנה, ללא סכנת חנק. וילונות עשן אינם מוצר מדף ומחייבים תכנון מדויק טרם התקנתם של מסלול המילוט מהמבנה במקרה חירום. מסלול זה יש לתכנן במהלך הבנייה בעזרת האדריכל, או במקרה של מבנים קיימים המבקשים לשלב פתרונות מיגון מאש באמצעות מומחי אש מנוסים. יש להביא בחשבון את כל החללים הנמצאים במרחב ולאפשר גישה מהירה לשטח הבטוח מכל אחד ואחד מהם.

להורדת קובץ הסבר על וילונות עשן>>

מעוניינים מדריך לחצו כאן להורדה>>

וילונות העשן מיוצרים בתהליך מבוקר מחומרים ייחודיים המבטיחים עמידות בחום של 1100 מעלות צלזיוס למשך לא פחות משלוש שעות תמימות. ההרכב הייחודי של הווילונות מבטיח אטימות ולא מאפשר מעבר של אוויר או עשן דרכם. על מנת להבטיח פתרון מיגון אש שיעמוד כמובטח במבחן המציאות נקבעו מספר תקנים מחמירים ליצרנים בניהם: EN 12101-1,EN 1634 ו – DIN EN 4102-2  שאלו תקנים המתייחסים לחומר, למבנה הווילון, לאטימותו ולעמידותו בתנאי אש, וזאת לצד תקן UUKL המתייחס לפנל השליטה בווילונות העשן ומבטיח תגובה מהירה בשעת חירום.

וילון עשן במשרד

וילון העשן נמצא בצורה אסטתית במשרד ואינו פוגע או מפריע מבחינה מיקומית או עיצובית במבנה

ווילונות העשן במרבית המוחלטת של הזמן (כאשר השאיפה היא שבכל הזמן) ישמשו כמחיצות ויהוו חלק בלתי נפרד מן החלל ללא צורך בבחינת עמידותם ויעילותם. מסיבה זו הזמנת וילונות עשן לחללים ומבנים מחייבת לא פחות  מהבחינה המקצועית גם חיבור עיצובי ושילוב של הווילונות בחלל תוך ניצול קיומם להפרדת מחיצות או לאמירה עיצובית כזו או אחרת. התקנת וילונות עשן מתאימה במיוחד במבנים תעשייתיים ומסחריים ובמבנים בעלי חללים גבוהים במיוחד בהם לא ניתן להתקין תריסי גלילה או חסמים אחרים המסייעים להתמודד עם סכנות האש דוגמת פתרונות המיגון הביתי בניהם דלתות אש ומערכות שחרור עשן.

הפעלתו של וילון עשן היא הפעלה פשוטה באמצעות שלט בעל טווח קליטה נרחב, מתבצעת באופן ידני ואינה תלויה בתשתיות הקיימות במבנה. משמעות הדבר היא כי ניתן להפעיל את הווילונות ולהעניק את המיגון למבנה גם במקרים בהם נפל מתח החשמל במבנה או הופסק אף הוא כאמצעי מיגון נוסף.

וילון העשן הפינתי הראשון בישראל

חשוב לדעת כי פתרונות בתחום גילוי אש ומיגון מפני אש הם רבים, כאשר המענה הטוב ביותר להתמודדות עם דליקה הוא מניעתה מראש. יחד עם זאת, האש הייתה ונותרה בין כוחות הטבע המועילים ביותר לאדם, אך גם המאיימים ביותר עליו. מיגון מפני אש הפך למקצוע המחייב ידע רב, ניסיון וראיית הנולד- ומציע מגוון מערכות לגילוי ולכיבוי אש. מערכות הגילוי הפכו לחשובות מאין כמותן וזאת בשל העובדה כי הזמן הנו גורם מכריע בהתמודדות עם אש, וגילוי מוקדם בפירוש עשוי להציל חיים.