תקנות בניה פרק ה

תקנות בניה חלק התקנות הבניה הן תקנות רחבות ומפורטות העוסקות בתהליכי הבינוי בישראל, תוך היכרות מעמיקה עם תקנים בינלאומיים דומים ויצירת התאמה לצרכים הישראלים, במטרה להבטיח הקמתם של מבנים יציבים, איכותיים, עמידים ובטיחותיים לאורך זמן. דרישות התקינה מתכתבות זו עם זו, מתייחסות הן לתהליכי התכנון, הקמת התשתית והשלד והבניה, ברמת החומר, שיטות העבודה ויישומן ושילוב מערכות תומכות.

תקנות בניה פרק ה’ הן תקנות מחמירות המתייחסות לתחום בטיחות ומיגון אש, תוך שימת דגש על מערכות שליטה בעשן והגדרת אופן פינוי העשן ושחרורו  אל מחוץ למבנה במקרה של פרוץ אירוע אש.

התקנות מסדירות באופן ברור סידורי שליטה בעשן ואף קובעות את אופן היישום והגודל הרצוי של פתח שחרור עשן שייקבע, על פי תכנון מוקדם של מיקום תוך איתור סכנות אפשרויות, במטרה ליצור שחרור עשן טבעי במקרה של פרוץ אירוע אש, באופן שיצור מסלול מילוט ומעבר נקי מעשן לשוהים במבנה- מה שעשוי להציל חיים.

כל תחום שחרור העשן, לרבות ההתייחסות אליו בתחום תקנות בניה פרק ה’, נשען על הידיעה כי אחד הסיכונים העיקריים במקרה של פריצת שריפה במבנה בו שוהים בני אדם ובעלי חיים, אינו דווקא המגע הישיר עם האש וסכנת הכוויות, כי אם סכנת חנק כתוצאה משאיפת עשן. העשן הסמיך והרעיל הממלא את האוויר חודר במהירות את דרכי הנשימה וחוסם אותן, מה שיוצר סכנת חיים מידית.

אחד האלמנטים החשובים ביותר בקביעת פתח לשחרור עשן, על פי תקנות בניה פרק ה’, הוא אופן הפעלת הפתח והבאתו לכדי יישום. מערכות שחרור עשן ככלל, הן מערכות רדומות הפועלות אך ורק בזמן אמת, כנגד גילוי חום או זיהוי תסמינים מוגדרים אחרים למקרה של פרוץ שריפה ואש במבנה. שיטות יישום ופתיחת פתחי שחרור העשן תלויות בסוג המבנה וייעודו, מקום המערכת וגודלו של מרחב המילוט וקיום של מערכות גילוי וכיבוי אש נוספות המותקנות במבנה.

פתח שחרור עשן הנפתח באמצעות מנגנון אוטומטי מחויב לעמוד בסטנדרט גודל בן 2% מגודל המבנה אותו הוא מיועד לשרת, אולם במידה ולצד מערך שחרור העשן והפתח המיועד מותקנת גם מערכת נתזים לכיבוי אש בזמן אירוע אש ניתן להקטין את גודל הפתח לכדי 1.5% מגודל המבנה על פי התקן. קביעה זו מוכיחה כי מדובר במערך של תקנות מוקפדות אשר אינן מהוות דרישה ומגבלה בירוקרטית בלבד, כי אם מביאות בחשבון את המבנה וצרכיו במטרה לספק את הפתרון הטוב ביותר להצלת חיי אדם במקרה הצורך, כמו גם הגנה על הרכוש ויסודות המבנה עצמו.

מערכת לשחרור עשן אינה מוצר מדף כי אם מערכת תכנון הנדסית חכמה בהתאמה אישית למבנה, הכוללת התייחסות לאלמנטים רבים ומצריכה בסופו של יום עמידה באחד התקנים המחמירים בעולם, אשר לצד ההתקנה הראשונית בוחן התאמה, שינויים, תחזוקה ועמידות לאורך זמן.

 

תקנים נוספים שיכולים לעניין אותך