תוכנת CFD והקשר שלה לבטיחות אש

אחד האתגרים הגדולים ביצירת מערכות גילוי וכיבוי אש ושחרור עשן טמון בעובדה כי מערכות אלה מותקנות ונותרות ללא פעולה מעשית לאורך זמן, לעתים אף למשך שנים ארוכות, וקיים החשש לגבי אופן תפקוד המערכת בזמן אמת. מטבע הדברים לא ניתן ואין רצון לייצר מצב של סיכון אמתי, מה שמקשה על בחינת המערכות בעת התקנתן ותחושה כי כל שנותר הוא לקוות לתפקוד יעיל של המערכת במקרה של אירוע אש אמתי.

המאה העשרים ואחת הביאה עמה לא מעט פתרונות ממוחשבים ודיגיטליים המאפשרים הדמיה ממוחשבת וקבלת תמונת מצב מדויקת ומלאה בנוגע לתפקוד המערכת בעת אירוע אש בזמן אמת. תוכנת הדמיה לאירועי אש הן הדרך המתקדמת ביותר בתחום שחרור עשן במבנים, כאשר הן מציגות יכולות הדמיה ברמת דיוק גבוהה במיוחד, ומותאמות לא רק לשקף את התנהגות המערכת בזמן אמת, אם כי גם מביאה בחשבון את מאפייני המבנה ואת ההתנהגויות האפשריות של האנשים השוהים בו, בחלק מן המערכות ובהתאמת לצורך ולאירוע המדומה.
בין התרחישים האפשריים אותם מדמה תוכנת CFD
● הדמיה בתלת מימד של זרימת האוויר במבנה תוך ניתוח מספר תרחישים שונים לאירוע.
● בדיקה של מהירות פיזור האוויר בחללים השונים של המבנה
● ההדמיה מאפשרת חיסכון בתפעול ובעת תכנון מערכת האוורור במהנה תוך ניצול מיטבי של טכנולוגיית פיזור האוויר והכוח המושקע בה.

התוכנה מאפשרת בניית מודלים שונים המדמים תנועת אוויר, השפעה על כיווני העשן ומהירות ההתפשטות שלו ומתייחסת גם לנוזלים המהווים חלק ממערך הכיבוי במידה וקיים במבנה. באמצעות תכנון של שרטוט ממוחשב ונוסחת אלגוריתמים מתקדמת התוכנה מדמה ברמת דיוק גבוהה במיוחד כל תרחיש אפשרי במעבר העשן במבנה ובוחנת בדקדקנות את האפקטיביות של מערכות שחרור העשן שהותקנו בו. תוכנת CFD יכולה להצביע על ליקויים בתכנון, שחרור עשן במהירות שאינה מספקת ויורדת ממהירות הצטברות העשן בחללי המבנה, תנועת אוויר נגדית שעשויה למנוע את שחרור העשן וליקויים אפשריים נוספים.
ליקויים שנמצאים בזכות השימוש בתוכנה ניתנים לטיפול ולתיקון בנקל באמצעות תכנון חוזר של מערכת שחרור העשן, עד למציאת האופן האפקטיבי ביותר, שיבטיח תפקוד מלא, מושלם ויעיל בעת אירוע אש ועשן ובזמן אמת.
ניתן וחשוב לעשות שימוש בתוכנה בעת הבחירה במערכת לשחרור עשן במבנה, בין אם מדובר במערכת המותקנת על פי דרישת התקן, ובין אם מדובר באמצעי זהירות ומיגון לשחרור עשן שמותקן ביוזמת הדיירים/ הבעלים של המבנה. ניתן לעשות שימוש בהדמיה ממוחשבת לבחינת יעילות מערכת שחרור העשן במבנה גם כחלק ממערך בדיקות תחזוקה שוטפות המתבצעות למערכת לאורך השנים.
חברת פארגון מקבוצת ברנע מובילה את שוק פתרונות לגילוי וכיבוי אש ושחרור עשן בישראל, ומלווה את המערכות המתקדמות שהיא מספקת בתוכנת CFD ותוכנות הדמיה נוספות על פי צורך לכל מערכת.

 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך